خودروهای اقتصادی بیایند، قیمت گذاری دستوری حذف می شود


کد خبر : ۱۸۱۹ | تاریخ انتشار : ۱۲-۰۹-۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: ورود خودروهای اقتصادی باعث حذف قیمت های دستوری می شود.

به گزارش خبرقطعه عبداللّه توکلی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت درباره قیمت‌ گذاری دستوری خودرو گفت:‌ درخصوص رهاسازی قیمت و حذف قیمت‌های دستوری باید دو نکته در نظر گرفته شود، یکی اینکه در بازار خودرو در حالت ایزوله این آسیب وجود دارد و ممکن است قیمت‌ها طوری تنظیم شوند که مزیت رقابتی در این صنعت از بین برود؛ بنابراین توجه به رقابت پذیر بودن محصولات خودرو‌های داخلی بسیار کلیدی است.

او گفت: اگر در این صنعت محصولات به دلایل مختلف زیان‌ده هستند، باید ریشه‌های این زیان شناسایی شود و در جهت رفع آن اقدام شود. به عنوان مثال افزایش بهره وری استفاده از بن سازه مشترک برای دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید و استفاده از سازندگان رده یکم برای بالا بردن مزیت رقابتی خودروسازان مدنظر قرار گیر. مواردی که در طرح تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن‌ها پرداخته شده است.

توکلی ادامه داد: خودروسازان برای بخش‌های مختلف بازار باید محصول داشته باشند، این امر بدان معناست که برای خودرو‌های اقتصادی هم گزینه‌های قابل قبولی در کشور عرضه شوند به طوریکه برای خودرو‌های کم مصرف کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان هم برنامه‌های روشنی وجود داشته باشد.

این مقام مسئول می گوید: رها کردن بخش‌های ارزان قیمت بازار و پرداختن خودروسازان تنها به بخش‌های با حاشیه سود بالاتر سبب خواهد شد که نیاز بخش اعظم بازار خودروی کشور بی پاسخ بماند و ظرفیت‌های تولید کشور معطل بماند چرا که ظرفیت بازار برای فروش محصولات گران قیمت در مقایسه با محصولات اقتصادی بسیار محدود است.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه برای صیانت از حقوق مصرف کننده، رقابتی کردن صنعت امری بسیار مهم است، گفت: وجود خودرو‌های اقتصادی و رقابت‌پذیر کردن محصولات صنعت خودروی داخلی دو نکته مهم در مسیر برداشتن قیمت‌های دستوری محسوب می‌شود که باید به آن توجه کرد و به عبارت دیگر هرگاه که از حقوق بنگاه یا سهامداران یک بنگاه اقتصادی صحبت می کنیم لازم است به عملکرد آن بنگاه با منافع عموم جامعه  توجه داشته باشیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی