مشکلات قطعه سازان خودرو به زودی حل وفصل میشود
کد خبر : ۱۴۱۳ | تاریخ انتشار : ۱۴-۰۴-۱۴۰۱ - ۲۰:۰۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی
قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو بر استقرار نظام کیفیت در شرکتهای قطعهساز توسط ساپکو تاکید کرد.
به گزارش خبرقطعه،قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو بر استقرار نظام کیفیت در شرکتهای قطعهساز توسط ساپکو تاکید کرد. کیانوش پورمجیب در مراسم تبیین برنامههای راهبردی جهش کیفی در زنجیره ارزش تولید خودرو، با اشاره به فرامین هشتگانه رئیسجمهور به خودروسازان و موضوع کیفیت بهعنوان یکی از بندهای مهم آن، گفت: «کیفیت محصولات را به نحوی افزایش میدهیم که برای مشتریان کاملا ملموس باشد، مردم انتظارات به حقی دارند و برای تحقق آنها در تلاش هستیم.» وی توقف تولید خودرو ناقص را یکی از رویکردهای مهم ایرانخودرو در افزایش کیفیت محصولات برشمرد و گفت: «با کمک ساپکو، زنجیره تامین، معاونت کیفیت ایرانخودرو و تمامی سایتهای تولیدی سطح کشور، خودرو ناقص از فرآیند تولید حذف شده و خودروها از خط تولید مستقیم به دست مشتریان میرسد که تاثیر زیادی بر افزایش کیفیت داشته است.» قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو تحول کیفی قطعات را یکی از اقدامات مهم در جهش کیفیت محصولات دانست و گفت: «اقدامات بسیاری را برای استقرار کامل سیستمهای کیفیت و ایجاد سدهای کیفی در زمینه ساخت قطعات بهعنوان مهمترین بخش در زنجیره تولید خودرو در نظر گرفتهایم.» وی با بیان اینکه سیستمهای کیفی بهصورت کامل در تمام سایتهای تولیدی ایرانخودرو استقرار خواهد یافت، تصریح کرد: «از شرکت ساپکو نیز درخواست کردهایم تا استقرار سیستمهای کیفی در سازندگان را در سریعترین زمان اجرا کند.»
تیم ویژه برای حل فوری مسایل قطعهسازان
پورمجیب از تشکیل تیم ویژه برای حل فوری مسایل قطعهسازان خبر داد و گفت: «این تیم مشکلات سازندگان را بهسرعت تجزیه و تحلیل و ریشهیابی کرده و سپس حل مساله میکند تا قطعات و مجموعهها به بهترین شکل ممکن تولید و تامین شوند.» وی با تاکید بر اینکه گروه صنعتی ایرانخودرو باید به روزهای اوج خود بازگردد، به لزوم تنوع بخشی به سبد محصولات تولیدی اشاره کرد و گفت: «محصولات قدیمی را از خطوط تولید حذف و با محصولات جدید جایگزین خواهند شد، برای امسال توقف تولید دو محصول سمند و پژو ۴۰۵ را هدفگذاری کردهایم.» قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو افزود: «به تازگی ریرا که جدیدترین محصول گروه صنعتی ایرانخودرو است، رونمایی شده و محصول پروژه TF21 نیز در آیندهای نزدیک رونمایی خواهد شد و هر دو این محصول با بالاترین سطح کیفیت در سال آینده وارد مرحله تولید انبوه و عرضه به بازار خواهند شد.» وی تصریح کرد: «طی چند ماه آینده، مشتریان بر تحولات کیفی در محصولات ایرانخودرو صحه خواهند گذاشت.»
فرآیندهای کیفی تدوینشده در حال اجرا هستند
مدیرعامل شرکت ساپکو نیز در این مراسم، کیفیت را از اصلیترین دغدغههای مردم و خودروسازان عنوان کرد و گفت: «صنعت خودرو در کل دنیا با سرعت زیادی در حال توسعه است و اگر ما نتوانیم با روند توسعه در صنعت خودرو همسو شویم، از اهداف اصلی رشد و توسعه صنعت خودرو دور خواهیم ماند.» عادل پیرمحمدی با اشاره به پیشینه تولید خودرو در دهه ۱۳۷۰ گفت: «صنعت خودرو زمانی که با عمق خودکفایی همراه باشد و به توسعه صنایع بالا و پایین دستی بینجامد همراه با ارزش افزوده خواهد بود.» وی افزود: «در بیشتر کشورهای دنیا، خدمات آزمایشگاهی و آزمون خودروها پیش از فرآیند تولید به مراکز تحقیقوتوسعه تعلق میگیرد و از همین رو بازنگری روند همسویی مراکز آزمایشگاهی و مراکز تحقیق و توسعه در کشور ما نیز ضروری است.» مدیرعامل شرکت ساپکو عدم توسعه محصول را ازجمله دیگر عوامل عدم ارتقای کیفی برشمرد و گفت: «در فرآیند توسعه محصول، خودروساز و قطعهساز، نقش اصلی را بر عهده دارند و بیشک توجه ما به شرکتهای FSS (تامینکنندگان فولسرویس) و واگذاری توسعه محصول به قطعهسازان بهعنوان یک اقدام بنیادی، بسیاری از نقاط بهبود کیفی را اصلاح خواهد کرد.» وی با اشاره به ضرورت رعایت الزامات کیفی در فرآیند تولید محصول و صدور مجوزهای کیفی، تاکید کرد: «ما در ساپکو به همراه سازندگان شبکه تامین، مکلف به اجرای فرآیندهای تدوینشده کیفی هستیم و کاربرد ابزارهای کیفی نظیر SPC ،FMEA و DFMEA بهعنوان ضروریات پایش عملکرد خطوط و سنگ بنای ارتقای کیفیت محصولات مطرح است.» پیرمحمدی بازنگری فرآیندهای اخذ تاییدیه قطعهسازان را بهمنظور پیشگیری از مشکلات کیفی و جلب حداکثری رضایت مشتریان، ضروری دانست و با اشاره به رویکردهای ساپکو در زمینه تامین بهموقع خطوط و تسریع جریان عبورمستقیم تولید، تاکید کرد: «با تدوین برنامههای راهبردی در راستای ارتقای شاخصهای کیفی، بازنگری فرآیندهای اخذ تاییدیه و همچنین بهرهمندی موثر و مطلوب از ابزارهای کیفی در فرآیند تولید قطعهسازان، همسو با طرح تحول کیفی محصولات ایرانخودرو حرکت خواهیم کرد و معتقدیم که سنجه و ترازوی اصلی در بحث کیفیت، نظر مشتری است.»
برنامههای چهارگانه طرح تحول کیفی در ساپکو
معاون کیفیت شرکت ساپکو نیز در این مراسم، ضمن ارایه برنامههای چهارگانه طرح تحول کیفی شرکت ساپکو در سال ۱۴۰۱ گفت: «با اصلاح استراتژیهای تامین ساپکو بر مبنای گروهبندی مهندسی قطعات، ایجاد تمایز نظاممند در سیاستهای تامین قطعات بین گروههای مختلف و کاهش دستکم ۳۰درصدی PPM ششماهه خط تولید (برگشتی قطعه در یکمیلیون) مورد انتظار است.» شیرخدایی بهبود فرآیند شناسایی و رفع ایرادات حاد کیفی با تشکیل تیمهای تخصصی واکنش سریع در سطح «سیستم خودرویی» را بهعنوان دومین برنامه طرح تحول کیفی عنوان کرد و افزود: «با این رویکرد، بهبود دستکم ۳۰درصدی شاخص C100 سهماهه (برگشتی یکساله گارانتی از خدمات پس از فروش)، کاهش زمان ماندگاری خودرو در نمایندگی و کاهش مراجعه به نمایندگی در خودروهای هدف با کارکرد کمتر از شش ماه یا ۱۰هزار کیلومتر کارکرد برنامهریزی شده است.» وب اتصال آنلاین موارد کیفی شبکه از نمایندگی به سازنده را ازجمله دیگر برنامههای معاونت کیفیت ساپکو مطرح کرد و گفت: «در صورت بروز ایراد در خط تولید یا شبکه تامین، مطابق دستورالعمل جرایم کیفی با سازنده برخورد خواهد شد و افزایش رضایت مشتری بهواسطه افزایش حساسیت زنجیره تامین و تسریع در شناسایی و رفع ایراد و مدیریت بهینه هزینههای گارانتی مد نظر قرار گرفته است.» معاون کیفیت ساپکو، تشدید نظارت کیفی بر تامینکنندگان دارای قطعه با نمره عملکرد کمتر از ۷۵ را بهعنوان چهارمین برنامه در راستای بهبود دستکم ۳۰ درصدی نمره عملکرد سازندگان حائز ریسک عنوان کرد و گفت: «پیرو الزامات طرح تحول کیفی در سال ۱۴۰۱، قطعات را با کیفیت یکنواخت و با الزامات تعریف شده میپذیریم.»
منبع: اخبار خودرو