در طراحی خودرو جزء بهترین های آسیا هستیم


کد خبر : ۱۶۳۷ | تاریخ انتشار : ۰۹-۰۶-۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

منوچهرمنطقی در مصاحبه ای گفته است: در حوزه طراحی خودرو دو مرکز خیلی قوی داریم که نمی‌گویم معادل بهترین‌های اروپا است اما معادل بهترین‌های آسیا است.

به گزارش خبرقطعه به نقل از تسنیم، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه تولید خودرو یک فرآیند دانش بنیان است، گفت: تا به امروز به قسمت‌های پایین دانش بنیان آن یعنی دانش بهره بردارانه توجه کرده‌ایم. دانش بهره بردارانه به این معنی است که اجزای خودرو را گرفته و یکپارچه سازی آن را انجام داده و به بازار ارائه دهیم.

وی ایجاد فناوری و یکپارچه سازی به اسم پلتفرم و طراحی مسئول بخش هایتک خودروسازی عنوان و بیان کرد: در هیچ کجای دنیا خودروسازی وجود ندارد که ظرفیت تولید یک میلیون خودرو را داشته باشد و همه اجزای آن را بومی سازی و مونتاژ کند. بنابراین اگر بخواهیم به سمت دانش بنیان شدن خودرو حرکت کنیم باید دستاوردهای خود را تجمیع و به محصول نهایی را تولید کنیم.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در پاسخ به این سوال که آیا توانمندی فناورانه و هایتک خودرو در کشور وجود دارد یا خیر تصریح کرد: این توانمندی در کشور وجود دارد اما به خوبی از آن استفاده نکرده‌ایم. معمولا در خودروسازی نیاز به نیروهای تحصیلکرده داریم که از نظر تربیت نیروهای مهندس جایگاه چهارم را دارا هستیم.

وی افزود: در حوزه خودروسازی طراحی محصول را در داخل انجام می‌دهیم و در این راستا دو مرکز خیلی قوی در طراحی محصول داریم که نمی‌گویم معادل بهترین‌های اروپا است اما معادل بهترین‌های آسیا است.

منطقی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از بازارهای بین المللی محصولات داخلی گفت و اظهار کرد: چند محصول را به روسیه برده‌ایم که خودروهای تارا، دنا، و شاهین مورد توجه قرار گرفت و به احتمال زیاد بخشی از حجم صادراتی خودروها مربوط به همین محصولات خواهد بود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به وجود نیروهای متخصص و مراکز طراحی خودرو در کشور گفت: تنها دانشکده خودرو در خاورمیانه در ایران وجود دارد و از نظر علمی می‌توانیم نیروهایی با دانش طراحی خودرو تربیت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم وجود نیروهای و امکانات مناسب، جایگاه خودروسازی مناسب نیست، بیان کرد: بومی سازی خودرو همواره جزو سیاست‌های اصلی بوده است و فقط به این موضوع پرداخته‌ایم. طراحی محصول کار پیچیده‌ای است و باید بهترین‌های کشور را جمع کنیم. در حال حاضر مسیر دوم را در حال پیمایش هستیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد