تله قدیمی قیمت گذاری دستوری زیر پای صنعت خودرو/ زیان انباشته ۱۲۰ میلیاردی شد


کد خبر : ۱۸۰۱ | تاریخ انتشار : ۲۵-۰۸-۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور با اشاره به زیان انباشته ۱۲۰هزارمیلیاردتومانی صنعت خودرو، آن را حاصل سیاستگذاری اشتباه در سال‌های گذشته به‌ویژه قیمت‌گذاری دستوری خودرو برشمرد.

محمدرضا نجفی‌منش که در نشست هم‌اندیشی وزیر صمت با تشکل‌ها و انجمن‌های فعال در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور سخن می‌گفت، به مشکلات حاصل از قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری سیاست اشتباهی بوده که در سال‌های گذشته گریبانگیر این صنعت شده و خودروسازی را با زیان انباشته ۱۲۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی مواجه کرده است.

وی افزود: وضعیت به‌گونه‌ای است که حتی اگر بخواهیم این صنعت را به ریل درست آن بازگردانیم، کار سخت و دشواری در پیش داریم. نجفی‌منش گفت: این صف‌های طولانی قرعه‌کشی و خرید خودرو که ملاحظه می‌شود، نتیجه قیمت‌گذاری دستوری است که فاصله قیمتی قابل‌توجهی بین نرخ کارخانه‌ای و بازاری خودروها به وجود آورده و عملا زمینه واسطه‌گری و دلالی را ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: در قرعه‌کشی با هجوم چند‌‌صد‌هزار‌نفری و حتی گاهی اوقات چند‌میلیون‌نفری افراد برای خرید خودرو مواجه هستیم که عمده آنها تقاضای کاذب بوده و مصرف‌کننده واقعی نیستند و همه این مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است.

نجفی‌منش بیان کرد: هر چند منکر نقاط ضعف موجود نیستیم، اما تداوم انتقادات تیز و برنده علیه این صنعت از سوی نمایندگان مجلس، مقامات انتظامی، رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و جراید و غیره زیبنده نیست. نجفی‌منش گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که هر اقدامی در صنعت خودرو در دست اقدام باشد، رسانه‌ها حتی صدا‌و‌سیما در مقام تخریب آن برمی‌آیند و طوری برخورد می‌کنند که انگار صنعتگر ایرانی هیچ کاری بلد نیست.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد