قیمت گذاری دستوری چالش بی پایان صنعت خودرو/ انتظار تثبیت قیمت باوجود تورم
کد خبر : ۱۸۶۵ | تاریخ انتشار : ۰۵-۱۰-۱۴۰۱ - ۹:۰۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی
مدیرعامل سایپا گفت: مهمترین نهاده تولید هر خودرو فولاد، پتروشیمی و ارز است. در سه سال اخیر قیمت فولاد ۷۰۰درصد، پتروشیمی ۸۰۰درصد و ارز ۱۰۰۰درصد رشد کرده، چطور انتظار داریم قیمت خودرو ثابت بماند؟
به گزارش خبرقطعه و به نقل از تسنیم، محمدعلی تیموری در گفتوگویی تصریح کرد: رفع ایرادات شاهین باعث شد مردم از این خودرو استقبال کنند؛ این در حالی است که سال گذشته ماهی ۸۰میلیارد تومان انصراف شاهین داشتیم اما امسال یک مورد هم نداریم. این موضوع نشان میدهد مردم ارتقای کیفیت را متوجه میشوند.
تیموری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خودروسازان مدعی هستند فروش خودرو با قیمت کارخانه جوابگوی هزینه تولید آنها نیست، چراکه هزینه تولید خودرو بسیار بالاتر است و همین قیمتها باعث افزایش زیان انباشته صنعت خودرو میشود، عنوان کرد که این موضوع یک معادله است که اگر کسی آن را حل کند من به او جایزه میدهم.
معادله این است: بیش از ۸۰درصد قیمت تمامشده یک خودرو به نهادههای تولید از جمله فولاد برمیگردد.
طی سه سال اخیر قیمت فولاد بیش از ۷۰۰درصد رشد داشته است. دومین نهاده موردنیاز صنعت خودرو محصولات پتروشیمی است که این بخش نیز شاهد رشد ۸۰۰درصدی قیمت بوده است. نکته سوم بحثهای گمرک و ارز است.
وی در مورد میزان ارزبری محصولات سایپا گفت: در خودروهای ما نزدیک به ۱۵۰۰ تا ۱۱۷۰۰دلار وابستگی ارزی وجود دارد. این را هم توجه کنید که در ۳ سال اخیر قیمت ارز بیش از ۱۰۰۰درصد رشد داشته است. علاوه بر این قیمت ترخیص کالا از گمرکات ارز ۴۲۰۰تومانی بود که امسال مبنای قیمتی به ارز نیمایی تغییر پیدا کرده است. در کنار این موضوعات افزایش نرخ دستمزد را هم محاسبه کنید. خودتان قضاوت کنید این رشدها اتفاق افتاده و نمیتوان گفت با همان قیمتهای قبلی محصول را تولید و راهی بازار کنید.
مسلما در این معادله صنعت خودرو متوجه زیان خواهد شد.