از دست دادن نیروی کار چه آسیب هایی به قطعه ساز وارد می کند؟


کد خبر : ۲۳۳۹ | تاریخ انتشار : ۳۰-۰۳-۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

نیروی کار سرمایه اصلی یک مجموعه تولیدی بوده و قطعا از دست دادن آن موجب تضعیف شرکت می شود. امروزه قطعه سازان خودرو به عنوان عضو کلیدی زنجیره تامین، با بحران های متعددی از جمله کمبود نیروی کار مواجه هستند و این موضوع مشکلات زیادی را در زمینه تولید و توسعه برای قطعه سازان پدید آورده است.

به گزارش خبر قطعه، سید حسن خباز مدیرعامل برازش صنعت در خصوص بحران نیروی کار در قطعه سازی گفت: در سالهای اخیر آسیب جدی به فرهنگ کار و تلاش برای کسب درآمد وارد شده و به نظر می رسد که نیاز به بازنگری جدی در این زمینه برای حفظ نیروی کار وجود داشته باشد. در شرایط فعلی که گرانی و تورم زیادی بر جامعه حاکم است، میزان دستمزد و مزایا عامل اصلی تعیین کننده برای انتخاب شغل بوده و طبیعیست که نیروی کار به جای توجه به مهارت و علاقه به دنبال کار ساده تر با دستمزد بیشتر باشد.

حسن خباز مدیرعامل شرکت برازش صنعت در زمینه اشتغال و کمبود نیروی ماهر و ساده افزود: انگیزه جوانان برای کسب مهارت، دانش و تلاش که لازمه رشد تولید و جامعه پویا است کمرنگ شده است. زیرا امتیازات اجتماعی و اقتصادی برای جوانان کار محور کم است. در حقیقت زیر بنا و رو بنا را جابه جا کرده ایم. برای مثال اگر شخصی سه فرزند داشته باشد می تواند سهمیه مسکن و خودرو بگیرد. این در حالیست که جوانان سخت کوش دارای مهارت و دانش در محیط کار ازاین مزایا بهرمند نیستند و به همین دلیل انگیزه چندانی برای ماندن در آن حرفه ندارند.

وی در ادامه گفت چرا برای کارگری که سابقه بالایی در یک کارخانه قطعه سازی دارد، امتیاز خاصی از جمله تخصیص زمین ارزان قیمت، وام مسکن و موارد دیگری از این قبیل لحاظ نمی شود. این در حالیست که همین مزایا برای فرزند آوری نیز تعریف شده که عملا با خرید و فروش توسط دلالان و واسطه های پولی مورد سواستفاده قرار می گیرند.

مدیرعامل برازش صنعت در ادامه بیان کرد که امروزه فرهنگ کسب در آمد از طریق فساد جای کسب درآمد حلال از طریق تلاش را گرفته است. ضمن اینکه پول به دست افراد فاسد رسیده و نقدینگی نیز هدایت شده و در راستای توسعه نیست. خباز تاکید داشت که امروزه با همین تورم ۴۸ درصدی هم بانک ها مامن فساد زایی هستند. چراکه سود سپرده بانکی بالای ۲۰ درصد بوده و بسیاری از افراد به جای کار و تلاش برای کسب درآمد تصمیم گرفته اند که مبلغی پول را در بانک سپرده و با گرفتن سود آن گذراندن زندگی کنند.

خبار در ادامه عنوان کرد که امروزه قطعه سازان خودرو با مشکلات متعددی از جمله کاهش سرمایه در گردش، از دست رفتن دارایی و کمبود نقدینگی ناشی تاخیر در دریافت مطالبات از خودروساز و تاخیر در تعدیل ها، عدم تخصیص ارز، فشار سازمان تامین اجتماعی و فشارهای مالیایی دست و پنجه نرم می کند. ضمن اینکه بانک ها نیز به دلیل کاهش حد اعتباری قطعه سازان نسبت به اعطای تسهیلات به آنها خودداری می کنند و بدین ترتیب قطعه سازان راهی برای جبران کمبود نقدینگی خود ندارند. طبیعیست که در چنین شرایطی بهره وری این واحدهای تولیدی کاهش می یابد و برای آنها مقدور نیست که حقوق پرسنل و کارگران خود را به میزان کافی و به موقع پرداخت کنند.

در چنین شرایطی نیروی کار قطعه سازی به سمت مشاغل ساده تر فکری و جسمی ولی با درآمد مناسب مانند تاکسی های اینترنتی رو می آورند و بسیاری هم به دلیل تصمیم احساسی و از روی فشار محل کار را ترک کرده و با دریافت بیمه بیکاری و یارانه گذران زندگی می کنند.

همچنین خباز با تاکید براهیمت آموزش مهارت های لازم به نیروکار گفت:کارگری که مهارت خود را قبل از استخدام از طریق مدرسه،دانشگاه،هنرستان…کسب کرده باشد تقریبا وجود ندارد.کارفرما و یا کار آفرین موظف به پرداخت تمام هزینه های آموزشی و مهارت ورزی است. این دوره که برای کسب مهارت چیزی بین یک تا سه سال زمان می برد و هزینه آن را قطعه ساز و واحد تولیدی پرداخت می کند، سبب پخته شدن نیروی کار می شود. ولی شرایط قطعه ساز به دلیل عواملی که در بالا ذکر شد به نحوی نیست که بتواند نیروی مجرب و حتی نیروی ساده خود را حفظ کند. به همین دلیل نیروی کاری که قطعه ساز برای آموزش آن هزینه کرده از دست می دهد و بدین ترتیب سرمایه تولید قطعه ساز از دست رفته است.

مدیرعامل برازش صنعت در ادامه گفت که در چنین شرایطی برای اینکه چرخ تولید در قطعه سازی متوقف نشود، شرکت ها مجبور به جذب نیروی بی تجربه بوده و فرصت کمتری برای آموزش دارند. وی بیان کرد که نیرویی که مهارت کافی ندارد و آموزش های لازم را ندیده، مخاطرات زیادی برای آسیب رساندن به قالب ها، دستگاه ها و … دارد و استفاده از آن می تواند موجب کاهش کیفیت قطعات تولیدی شود. در پایان خباز بیان کرد که قوانین و ضوابط بین کارگر و کارفرما تماما به نفع کارگر بوده و در چنین شرایطی هیچ حمایتی از کارفرما در مقابل خسارت وارد شده از سوی کارگر نمی کند و در نتیجه قیمت تمام شده قطعه برای قطعه ساز افزایش یافته و بهره وری مجموعه نیز کاهش می یابد.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی