به دلیل بدعهدی خودروسازان نسبت به پرداخت مطالبات به زنجیره تامین

قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز


کد خبر : ۲۷۹۰ | تاریخ انتشار : ۲۲-۰۸-۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴ | مدت مطالعه: 2 | نسخه چاپی نسخه چاپی

مطالبات تعیین تکلیف شده و نشده قطعه سازان خودرو از خودروسازان به مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این رقم با عدم پرداخت مطالبات توسط خودروسازان رو به افزایش هست. خودروسازان در مهلت مقرر شده توسط وزیر صمت نسبت به پرداخت مطالبات قطعه سازان اقدامی نکرده و این موضوع سبب شده قطعه سازان در دوراهی تامین یا عدم تامین قرار بگیرند.

قطعه سازان در دوراهی تامین یا عدم تامین خودروساز

مطالبات تعیین تکلیف شده و نشده قطعه سازان خودرو از خودروسازان به مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این رقم با عدم پرداخت مطالبات توسط خودروسازان رو به افزایش هست. خودروسازان در مهلت مقرر شده توسط وزیر صمت نسبت به پرداخت مطالبات قطعه سازان اقدامی نکرده و این موضوع سبب شده قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین قرار بگیرند.

به گزاری خبر قطعه، مهرداد آلان عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان خودروی استان تهران و مدیرعامل سیف صنعت اظهار کرد که وزیر صمت طی تماسی که با دو شرکت ایران خودرو و سایپا داشت، وعده داده بود که تا روز ۱۴ آبان ماه، مطالبات معوق قطعه سازان یا حداقل بخشی از آن توسط خودروسازان پرداخت می شود. اما اکنون که هشت روز از تاریخ تعیین شده هم گذشته، هیچ مبلغی از سوی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت نشده و بدتر اینکه هیچ نهادی نسبت به عدم ایفای تعهد خودروسازان نسبت به قولی که به وزیر داده بودند، شفاف سازی نکرد و این موضوع رسانه ای نشد.

قطعه سازان در دوراهی تامین یا عدم تامین خودروساز

مهرداد آلان در ادامه گفت حال که خودروسازان از وزیر صمت که بالاترین رده در صنعت کشور بوده هم حرف شنوی ندارند، چگونه از قطعه ساز توقع دارند که به خودروساز اعتماد کند و تامین قطعه را ادامه دهد؟ آلان تاکید کرد که بندهای قرارداد بین خودروساز و قطعه ساز به جای اینکه روی مفاد استوار باشد، تا به امروز روی اعتماد استوار بوده، اما زمانیکه خودروسازان زیر بار دستور وزیر صمت هم نمی روند، طبیعی است که این اعتماد رفته رفته کمرنگ شده و از بین می رود.

سرمایه مادی قطعه سازان خودرو که به دلیل بدهی های انباشت شده خودروسازان از بین رفته، اما در کنار از بین رفتن سرمایه مادی، سرمایه معنوی که همان اعتماد بین خودروساز و قطعه ساز بوده هم با این بدرفتاری ها در حال از بین رفتن است. عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان خودروی استان تهران تاکید کرد که این بی اعتنایی قطعه سازان را به تصمیمی سخت که همان عدم تامین خطوط خودروسازان بوده نزدیک می کند.

با توقف چرخ تولید در صنعت خودروسازی، صنایعی مانند فولاد، نساخی، پتروشیمی و … به شدت لطمه خواهند خورد. صنعت خودروسازی یکی از دو صنعت بزرگ کشور و در رده صنایع پیشران بوده و با تضعیف این صنعت، بی شک دیگر صنایع که تامین کننده زنجیره تامین و خودروساز هستند نیز تضعیف خواهند شد.

آلان در ادامه بیان کرد که به عقیده ما قطعه سازان، خودروساز آنقدری نقدینگی دارد که زنجیره تامین این روزهای سیاه را نبیند. اگر هم نقدینگی نیست، خودروسازان می توانند با واگذار کردن خودرو به قطعه سازان، حداقل جبران بخشی از مطالبات خود را بکنند. عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان تهران در پایان مثال کمپانی عظیم جنرال موتورز آمریکا را زد. شرکتی که خصوصی بود و زمانی که با بحران مالی مواجه شد، دولت ایالات متحده کاملا پشت خودروساز ایستاد و این شرکت را از بحران خارج کرد و دوباره به بخش خصوصی واگذار کرد. اما در ایران، دو شرکت ایران خودرو و سایپا عملا توسط دولت ادامه می شوند و نه تنها دولت نسبت به صنعت خودروسازی دلسوز نیست، بلکه از اجرای هر نقشه ای که به این صنعت بزرگ لطمه می زند دریغ نمی کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

صنعت قطعه‌سازی نیازمند اصلاحات فوری برای جلوگیری از رکود بیشتر
چهارمین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اخبار صنعت خودروسازی
اخبار روز خودورسازی
اخبار روز خودروسازی
اخبار روز صنعت خودروسازی
“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست