عملی نشدن بخشنامه بانک مرکزی در خصوص تمدید تسهیلات ایران خودرو سایپا

مطالبات قطعه سازان از خودروساز میانگین به ۱۸۰ روز رسید


کد خبر : ۲۸۰۹ | تاریخ انتشار : ۳۰-۰۸-۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ | مدت مطالعه: 3 | نسخه چاپی نسخه چاپی

درحالیکه ۸ ماه از سال جاری گذشته، مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان همچنان به قوت پاربرجاست و بدعهدی خودروسازان در زمینه پرداخت مطالبات همچنان ادامه دارد.

مطالبات قطعه سازان از خودروساز به 250 روز رسید

درحالیکه ۸ ماه از سال جاری گذشته، مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان همچنان به قوت پاربرجاست و بدعهدی خودروسازان در زمینه پرداخت مطالبات همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبر قطعه، بهرام طیبی عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان خودروی استان تهران در خصوص مطالبات قطعه سازان از خودروسازان گفت: موعد پرداخت مطالبات زنجیره تامین در قراردادهای مابین قطعه ساز و خودروساز ۱۲۰ روزه اعلام شده، این در حالیست که در عمل مطالبات قطعه سازان از خودروسازان دولتی به ۱۸۰ روز هم رسیده است.

طیبی اظهار کرد خودروسازان در بهترین حالت مطالبات قطعه سازان را ۱۶۰ روزه پرداخت می کنند. این در حالیست که اصل پرداخت ۱۲۰ روزه مطالبات قطعه سازان در این شرایط تورمی اشتباه است. چراکه قطعه ساز عمده مواد اولیه لازمه تولید خود را نقدی خریداری می کند و از زمان خرید مواد اولیه تا تولید قطعه و دریافت مطالبات نزدیک به ۹ ماه زمان می برد. با در نظر گرفتن میانگین نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۰ درصدی، قطعه ساز در این بازه زمانی عملا ۴۰ درصد دارایی خود را از دست می دهد.

به تازگی شورای پول و اعتبار به منظور رفع محدودیت های مالی و نقدینگی خودروسازان به ویژه شرکت های ایران خودرو و سایپا به مدت یکسال تسهیلات و تعهدات مالی قبلی این دو شرکت را تصویب کرد. بهرام طیبی عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان خودروی استان تهران در این خصوص اظهار کرد علیرغم اینکه بانک مرکزی این نامه را خطاب به بانک ها منتشر کرده، اما هنوز عملیاتی نشده است. وی تاکید کرد در شرایط فعلی بدهی های خودروسازان و زیان انباشته آنها به حدی زیاد شده که چنین اقداماتی حتی در حد مسکن هم عمل نمی کنند.

طیبی اظهار کرد که اگر در شش ماهه نخست سال جاری تولید خودرو در ایران نسبت به سال گذشته رشد داشت، به دلیل همت زنجیره تامین بود. چراکه هیچ گونه تسهیلاتی از سوی بانک ها پرداخت نشده و قطعه سازان از محل اعتبارات خود نسبت به تامین مالی اقدام می کردند. اما اکنون بدهی های سنگین خودروساز به قطعه سازان دست زنجیره تامین را هم بسته و عملا دیگر توان تامین مالی حتی از سوی زنجیره تامین هم وجود ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان خودروی استان تهران در پایان بیان کرد که در شرایط فعلی قطعه سازان با همت و تلاش خود از توقف چرخ تولید در صنعت خودرو جلوگیری کرده اند. ولی اگر بدعهدی خودروسازان در پرداخت مطالبات همچنان ادامه داشته باشد، یقینا تولید خودرو در ماه های آتی ضربه می خورد. چراکه قطعه سازان دیگر منابعی برای تامین مالی نخواهند داشت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی