چالش های صادرات قطعات خودرو به روسیه از زبان جلالی


کد خبر : ۸۸۲ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۶-۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

امیرحسین جلالی نایب‌رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان تهران گفت: صادرات قطعات خودرو ساخت ایران به کشورهای دیگر از طریق روسیه کار دشواری است.

جلالی افزود: حتی صادرات قطعه به روسیه نیز مراحل سختی دارد و گمرک آن قوانین بسیار دشواری برای ورود کالا به روسیه اعمال می‌کند.

جلالی خاطر نشان کرد: بعضی خودروسازان بین‌المللی مانند رنو در روسیه کارخانه دارند و اگر قطعه‌سازان ایرانی بتوانند به این شرکت‌ها وصل شوند، شاید بتوان از این طریق به دیگر کشورها قطعه صادر کرد.

وی عنوان کرد: مشکل ارتباط قطعه‌سازان ایرانی با فعالان صنعت خودرو در روسیه این است که بعد از صادرات قطعات به این کشورها، پول از طریق بانک ملی در مسکو حواله می‌شود و برای دولت ایران، این یورو، ارزش یوروی اروپا را ندارد.

وی افزود: در عین حال به صادرکننده اجازه داده نمی‌شود با این یورو واردات انجام بدهد و باید به قیمتی که دولت اعلام می‌کند این ارز را به او بفروشد.

این قطعه‌ساز که سابقه صادرات قطعه به روسیه را دارد گفت: نکته دیگر این است که برای صادرات قطعات خودرو به روسیه باید حتما فردی که به امور آشنا باشد و ارتباطات خوبی در آن کشور داشته باشد با صادرکننده قطعه در تعامل باشد تا امکان صادرات قطعه فراهم شود. در واقع صادرات قطعه به کشور روسیه کار آسانی نیست.

جلالی درباره افزایش قیمت مواد اولیه و ثابت بودن نرخ قراردادها با روسیه گفت: از آنجا که کالا به صورت ارزی به خریدار روس فروخته می‌شود، با بالا رفتن قیمت مواد اولیه در ایران، مشکلی برای تامین هزینه‌های تولید ایجاد نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خرید از چین برای روسیه جذابیت ندارد، چراکه فاصله روسیه تا چین زیاد است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن قیمت کالاهای چینی افزایش داشته است و خرید از این کشور برای روسیه صرفه قبلی را ندارد، بنابراین به لحاظ لجستیک و قیمت، ایران مزیت رقابتی نسبت به چین در صادرات به روسیه دارد.

جلالی تاکید کرد: روسیه در بحث کیفیت بسیار حساس است و قراردادهای دقیقی منعقد می‌کند. بنابراین برای صادرات قطعه به روسیه باید توجه داشت که در صورتی که قطعه‌ساز امکان تامین کیفیت یکنواخت مطابق با قرارداد را دارد برای صادرات به روسیه اقدام کند.

وی با بیان اینکه استارت و دینام از جمله قطعاتی است که به روسیه صادر می‌شود، اظهار کرد: قطعه‌سازان روسی از قطعه‌سازان ایرانی قوی‌تر نیستند و بنابراین نیازی به سرمایه‌گذاری آنها در ایران برای انتقال تکنولوژی و… نیست و شاید بیشتر محتمل باشد که قطعه‌سازان ایرانی در روسیه سرمایه‌گذاری کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد