رضایت مشتریان ایران خودرو از روند تحویل و سلامت خودرو افزایش یافت


کد خبر : ۱۴۵۱ | تاریخ انتشار : ۲۲-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

براساس آخرین گزارش ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، روند رضایت مشتریان ایران‌خودرو از فرآیند تحویل و سلامت خودرو افزایشی بوده است.

به گزارش خبرقطعه، براساس آخرین گزارش ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، روند رضایت مشتریان ایران‌خودرو از فرآیند تحویل و سلامت خودرو افزایشی بوده است. گزارش منتشرشده شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، درخصوص وضعیت طرح پی‌گیری مشتریان فروش شرکت ایران‌خودرو نشان می‌دهد روند رضایت مشتریان از فرآیند تحویل از عدد ۷۲.۴درصد در فروردین‌ماه به ۸۱.۹درصد در هفته دوم تیرماه رسیده است. برپایه این گزارش، درصد ایرادات خودروهای تحویلی در هفته دوم تیرماه نسبت‌به ابتدای سال روند کاهشی داشته، به‌گونه‌ای که از عدد ۵.۹درصد در فروردین به عدد ۴.۹درصد در هفته دوم تیرماه کاهش یافته است.

 

جهش کیفی؛ از تولید تا تحویل

اجرای پروژه‌های بهبود کیفیت و نظارت‌های مستمر در فرآیند تحویل و اجرای برنامه‌های اصلاحی در خودرو قبل از تحویل سبب افزایش رضایت‌مندی مشتریان بوده است. اقدامات بهبود متعددی در شبکه فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز برای افزایش رضایت‌مندی مشتریان در حال اجراست که به‌طور حتم آثار آن برای مشتریان مشهود خواهد بود. در همین راستا، قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان این‌که کیفیت محصولات را به نحوی افزایش می‌دهیم که برای مشتریان کاملا ملموس باشد، گفت: «مردم انتظارات به حقی دارند که برای تحقق آن‌ها در تلاش هستیم.» کیانوش پورمجیب تحول کیفی قطعات را یکی از اقدامات مهم در جهش کیفیت محصولات دانست و گفت: «اقدامات بسیاری را برای استقرار کامل سیستم‌های کیفیت و ایجاد سدهای کیفی در زمینه ساخت قطعات به‌عنوان مهم‌ترین بخش در زنجیره تولید خودرو در نظر گرفته‌ایم.» وی با بیان این‌که سیستم‌های کیفی به‌صورت کامل در تمام سایت‌های تولیدی ایران‌خودرو استقرار خواهد یافت، تصریح کرد: «از شرکت ساپکو نیز درخواست کرده‌ایم تا استقرار سیستم‌های کیفی در سازندگان را در سریع‌ترین زمان اجرا کند.»

ارزیابی کیفی تامین‌کنندگان ایران‌خودرو با شاخص‌های چهارگانه

در همین راستا، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) نیز اقدامات گسترده‌ای برای ارتقای رتبه سازندگان بر مبنای شاخص‌های چهارگانه ارزیابی شامل مهندسی، ساخت و تولید، لجستیک و عملکرد کیفی را در دستور کار قرار داده است. این شرکت به منظور دستیابی به اهداف طرح آزمون قطعات بر مبنای استانداردهای مدون طراحی خودرو و اهداف قیمتی، در فرآیندی جامع و مستمر، ارتقای رتبه سازندگان را به منظور حفظ عملکرد سازندگان رتبه A و ارتقای سازندگان رتبه B و C در دستور کار قرار داده است. بر پایه این گزارش، هم‌زمان با ابلاغ دستورالعمل ارزیابی جامع پویای تامین‌کنندگان، با اجرای اقدامات بهبود متنوع اعم از اعلام هشدار تنزل رتبه به سازندگان، ابلاغ کارت زرد و قرمز در خطاهای کیفی، اعمال بلوکه‌های مالی و جریمه‌های نقدی، ارجاع موارد کیفی به کلینیک کیفیت تامین‌کنندگان و در قالب دستورالعمل اقدامات تشویقی و بازدارنده تامین‌کنندگان، نسبت به ارتقای رتبه تامین‌کنندگان اقدام کرده است. بر همین اساس و به‌منظور ارتقای سازندگان شبکه تامین ساپکو با رتبهC، الزام برخورداری از سه شرط گواهی‌نامه استاندارد مشخصات فنی معتبر، بهره‌مندی از عملکرد مناسب در دو بعد کیفی و لجستیکی و کسب امتیاز ارزیابی مناسب به منظور ارتقای سازندگان رتبه C در سیستم رتبه‌بندی ساپکو در دستور کار قرار گرفت و با تشکیل کمیته‌های عارضه‌یابی با همکاری گروه‌های تامین و هم‌افزایی مدیران تضمین کیفیت، ارتقای عملکرد کیفی سازندگان در حال پیگیری است. البته شبکه تامین‌ ساپکو، از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۱، با اجرای دستورالعمل ارزیابی جامع پویای تامین‌کنندگان، هم‌سو با طرح تحول کیفی ایران‌خودرو و کسب حداکثری رضایت مشتریان، روند ارتقای رتبه تامین‌کنندگان را با سرعت و جدیت طی کرده است و تا پایان مهرماه امسال، اهداف این طرح بر اساس برنامه هدف محقق خواهد شد.

 

افزایش رضایت مشتری با گزارش آنلاین موارد کیفی از نمایندگی به سازنده

معاون کیفیت شرکت ساپکو نیز درخصوص برنامه‌های چهارگانه طرح تحول کیفی شرکت ساپکو در سال ۱۴۰۱، گفت: «با اصلاح استراتژی‌های تامین ساپکو بر مبنای گروه‌بندی مهندسی قطعات، ایجاد تمایز نظام‌مند در سیاست‌های تامین قطعات بین گروه‌های مختلف و کاهش دست‌کم ۳۰درصدی PPM شش‌ماهه خط تولید (برگشتی قطعه در یک‌میلیون) مورد انتظار است.» شیرخدایی بهبود فرآیند شناسایی و رفع ایرادات حاد کیفی با تشکیل تیم‌های تخصصی واکنش سریع در سطح «سیستم خودرویی» را به‌عنوان دومین برنامه طرح تحول کیفی عنوان کرد و افزود: «با این رویکرد، بهبود دستکم ۳۰ درصدی شاخص C100 سه‌ماهه (برگشتی یک‌ساله گارانتی از خدمات پس از فروش)، کاهش زمان ماندگاری خودرو در نمایندگی و کاهش مراجعه به نمایندگی در خودروهای هدف با کارکرد کمتر از ۶ماه یا ۱۰هزار کیلومتر کارکرد برنامه‌ریزی شده است. وی اتصال آنلاین موارد کیفی شبکه از نمایندگی به سازنده را ‌ازجمله دیگر برنامه‌های معاونت کیفیت ساپکو مطرح کرد و گفت: «در صورت بروز ایراد در خط تولید و یا شبکه تامین، مطابق دستورالعمل جرایم کیفی با سازنده برخورد خواهد شد و افزایش رضایت مشتری به‌واسطه افزایش حساسیت زنجیره تامین و تسریع در شناسایی و رفع ایراد و مدیریت بهینه هزینه‌های گارانتی مد نظر قرار گرفته است.» معاون کیفیت ساپکو، تشدید نظارت کیفی بر تامین‌کنندگان دارای قطعه با نمره عملکرد کمتر از ۷۵ را به‌عنوان چهارمین برنامه در راستای بهبود دستکم ۳۰ درصدی نمره عملکرد سازندگان حائز ریسک عنوان کرد و گفت: «پیرو الزامات طرح تحول کیفی در سال ۱۴۰۱، قطعات را با کیفیت یکنواخت و با الزامات تعریف‌شده می‌پذیریم.»

 

منبع: دنیای خودرو

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی