قطعه سازان طعمه تحریم صنعت خودرو شدند/ زیان خودروسازان ۱۴۰ هزارمیلیاردی شد


کد خبر : ۱۸۸۵ | تاریخ انتشار : ۱۱-۱۰-۱۴۰۱ - ۹:۴۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

­رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو می‌گوید: واردات خودرو هیچ وقت در کشور تحریم نبوده است، اما حرف آمریکایی‌ها این بود که دست از ساخت خودرو بردارید و نیاز خود را از واردات تامین کنید.

به گزارش خبرقطعه به نقل از تحلیل بازار، محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه صنعت خودرو نخستین هدف تحریمی آمریکایی‌ها در کشور بود، افزود: این تحریم شامل خود خودرو نبود بلکه به قطعه ساز و ساخت خودرو اصابت می‌کرد.

نجفی منش با اشاره به اینکه صنعت خودروی کشور تا سال ۱۳۹۰ سوده بود، اضافه کرد: ماهیت شورای رقابت وارد قیمت و قیمت گذاری شدن و فرمول قیمت دادن نیست بلکه ایجاد رقابت است.

وی گفت: متاسفانه پس از ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری و اعمال قیمت گذاری دستوری خودرو زیان دهی خودروسازان به تدریج در کشور شروع شد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: این شیوه قیمت گذاری نادرست‌ترین شیوه برای خودرو است به گونه‌ای که موجب شد خودروسازان هر روز زیان کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین زیان خودروسازان تا سال ۱۳۹۶ بود، ادامه داد: از این سال به بعد صنعت خودرو همزمان با اعمال تحریم از سوی آمریکا با افزایش نرخ دلار و رشد تورم‌های ۴۰ درصدی بی سابقه نیز مواجه شد.

نجفی منش گفت: نرخ دلار ۳ هزار تومانی در کشور یکباره به ۲۰ هزار تومان افزایش یافت و شوکی سنگین به اقتصاد مملکت وارد کرد.

وی ضمن اشاره به رشد تورم‌های ۴۰ درصدی بی سابقه در ایران اضافه کرد: علت اصلی افزایش تورم در کشور ناشی از رشد نقدینگی است.

وی افزود: بطورطبیعی وقتی حجم نقدینگی بالا می‌رود و در برابر حجم کالا متناسب با حجم نقدینگی بالا نمی‌رود قیمت‌ها روند افزایشی به خود می‌گیرند.

نجفی منش می‌گوید: متاسفانه از یک سمت قیمت‌ها و نرخ تورم افزایش یافت و از سمت دیگر قیمت خودرو دستوری بود و متناسب با وضعیت اقتصادی افزایش پیدا نکرد و به همین سبب زیان خودروسازان به مرور زیاد شد و اکنون این زیان به مرز ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد
تبعات بی‌ پولی قطعه‌ ساز برای خودروساز و مردم
به روز نشدن قرارداد قطعه سازان با خودروساز فشار مالی را افزایش داده است
پرداختهای مدت دار، قطعه سازان را با بحران مواجه کرده است
خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند