عرضه در بورس صنعت خودرو را از مرگ حتمی نجات می دهد


کد خبر : ۱۹۴۱ | تاریخ انتشار : ۲۷-۱۰-۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رییس سازمان بورس به ماده یک قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و ماده ۲۵ قانون رفع موانع تولید اشاره کرد که در آنها نحوه جبران خسارت‌های صنایع ناشی از قیمت‌گذاری، قطعی‌های آب، برق گاز و غیره دیده شده است و گفت: اینها سیاست‌هایی است که دولت باید در خصوص آنها تصمیم‌گیری کند.

به گزارش خبرقطعه به نقل از ایرنا در روزهای گذشته برودت شدید هوای کشور سبب شد تا دولت به منظور تامین نیاز مصارف خانگی نسبت به قطعی گاز برخی صنایع اقدام کند. این اقدام بی شک خسارت های جبران ناپذیری را برای بنگاه ها و واحدهای تولیدکننده به دنبال خواهد داشت.

این مطالبه از گذشته تا به امروز با اعمال قیمتگذاری های دستوری خودرو نیز از سوی قطعه سازان خودروی کشور مطرح شده است. مطالبه ای که تا امروز اجرایی نشده است.

در همین پیوند، «مجید عشقی» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگویی به ماده یک قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و ماده ۲۵ قانون رفع موانع تولید اشاره کرد که در آنها نحوه جبران خسارت‌های صنایع ناشی از قیمت‌گذاری، قطعی‌های آب، برق گاز و غیره دیده شده است و گفت: اینها سیاست‌هایی است که دولت باید در خصوص آنها تصمیم‌گیری کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین گفت: از ابتدای ورود خودرو به بورس کالا، هیچ خودروی بالاتر از قیمت‌های بازاری که در آن معامله نشده است.

عشقی اظهار داشت: بورس کالا به هیچ عنوان موجب افزایش قیمت خودرو نشده است.

وی بیان داشت: در بورس کالا به دلیل کنترل‌هایی که انجام می‌شود، همچنین اخذ پیش دریافت از مشتریان و بلوکه شدن پول در حساب آنان، بخش زیادی از تقاضای کاذب از بین می‌رود.

رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: تاکنون فقط دو بار به دلیل عرضه‌های اندک خودرو شاهد رقابت بالاتری در بورس کالا نسبت به بازار بودیم که در نهایت معاملات باطل شد.

عشقی تصریح کرد: به طور قطع عرضه خودرو در بورس کالا بهترین راهکار نیست، اما راه حلی است که اکنون می‌تواند صنعت خودرو را از مرگ حتمی نجات دهد.

وی اظهار داشت: باید در مباحثی همچون مدیریت و تصدی‌گری خودروسازان، اصلاح ساختار مالی، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و قیمت‌گذاری دستوری اقدامات ویژه‌ای انجام شود تا شاهد خروج این صنعت از وضعیت کنونی باشیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد