قطعه سازی خودرو رفیع ترین صنعت مولد در ایران
کد خبر : ۷۱۰ | تاریخ انتشار : ۰۹-۰۷-۱۳۹۸ - ۹:۱۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی
متولیان دولتی آنطور که باید از بخش تولید حمایت نمیکنند و بطورکلی این بخش درگیر کاغذ بازیهای روزمره شده و تنها هزینه تولید بالا رفته است
خبرقطعه – امیر حسین جلالی، نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران در خصوص جایگاه صنعت قطعه سازی گفت: هم اکنون در بخش صنعت رفیع ترین جایگاه متعلق به صنعت قطعه سازی است، خودرو از چهار هزار قطعه و فرآیندهای متعدد تشکیل شده و پراکندگی جغرافیایی، این صنعت را به یک صنعت استراتژیک و راهبردی تبدیل کرده است.
وی به پراکندگی جغرافیایی، اشتغالزایی و دانش فنی همراه آن که در صنایع مختلفی همچون صنایع دفاعی کاربرد دارد اشاره کرد و گفت: به همین دلیل با آغاز تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران صنعت خودرو و قطعه سازی جزء اولین صنعتهایی بود که در تیررس تحریم قرار گرفت.
مدیر عامل شرکت قطعه سازی ایسکرا پیرامون چالشهای موجود در این صنعت تصریح کرد: این چالشها به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم میشود، در بحث چالش داخلی با مشکلات عام تولید مواجه هستیم، به بیان دیگر بخش اجرا توان کافی برای حمایت از تولید را ندارد و در حقیقت حمایتهای لازم از تولید صورت نمیگیرد.
وی یادآور شد؛ منظور از حمایت این نیست که بخواهند پول تزریق کنند، توجه به فضای کسب و کار آنگونه که باید مورد توجه قرار نمیگیرد؛ مثلا اگر بخواهیم خریدی را از خارج انجام دهیم باید به بانک عامل مراجعه و مطابق فهرست مورد نیاز که تایید وزارت صنایع و معادن را نیز دارد بانک مورد نظر در چارچوب وظایف پول را به دست فروشنده برساند اما، هم اکنون این وظیفه به عهده تولید کننده محول شده است.
ساز ناکوک دولتیها برای داخلی سازی قطعات
جلالی با انتقاد از بی توجهی برخی نهادهای متولی در اجرای درست وظایف خود در قبال تولید کننده، اظهارداشت: مشکلات گمرکی و کاغذ بازیهای متعدد برای اخذ مجوزهای لازم همه این عوامل روند چرخش نقدینگی را با کندی مواجه میکند و به موازات آن هزینه تولید بالا میرود، چون نهادهای متولی کار خود را درست انجام نمیدهند.
وی در ادامه بیان داشت: در کل فضای کسب و کار مناسب تولید ایجاد نشده اگر شما بخواهید بر روی صنعتی در زنجیره تامین داخلی سازی سرمایه گذاری کنید صد برابر سخت تر از زمانی است که بخواهید تنها به واردات آن قطعه مورد نظر اکتفا کنید کافیست مسئولین یک بار پروسه خرید ماشین آلات و انتقال آن به ایران و مراحل اداری و گمرک، محیط زیست و صنعت را بررسی کنند تا ببینند برای راه اندازی یک خط تولید داخلی چه موانعی در داخل کشور ایجاد شده است.
وی برای برون رفت از این مشکلات دو پیشنهاد را مطرح و گفت: ابتدا از تولید کنندهای که به دنبال داخلی سازی است حمایت کنند و روند بازرسی و برخی مجوزها را سرعت ببخشند و بازرسی و مجوزهای غیر ضرور را حذف کند در این صورت بسیاری از مشکلات تولید مرتفع خواهد شد.
چگونگی تحقق شعار امسال مبنی بر رونق تولید که از سوی رهبر معظم انقلاب نام گذاری شده سوال دیگری بود که نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران در پاسخ به آن تصریح کرد: بخش خصوصی شبانه روز به دنبال تولید و سود ده کردن بنگاه تولیدیاش است، به نظر من مقام معظم رهبری در مورد رونق تولید مخاطبشان بیشتر دستگاههای اجرایی بوده است و این سوال باید از آنها سوال شود.
خصوصی سازی صنعت خودروسازی چه قدر به رفع چالشها در این صنعت و رونق تولید در کشور کمک میکند؟ سوال دیگری بود که جلالی در پاسخ به آن گفت: خصوصی سازی همان اصل ۴۴ قانون اساسی است، مزایای خصوصی سازی پیوستگی مدیریت است، حتی اگر قرار نیست برای خودروسازی خصوصی سازی صورت بگیرد، حداقل تصدی مدیریتها با برنامه ریزی مدون طولانی تر شود؛ اگر پیوستی مدیریت در بخش قطعه سازی نیز نباشد این صنعت با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.