خودروسازان بهار امسال را برای قطعه سازان خزان کردند


کد خبر : ۲۲۷۶ | تاریخ انتشار : ۰۳-۰۳-۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

فعالان صنعت قطعه سازی معتقدند پرداختهای ۱۲۰تا ۱۸۰ روزه در شرایطی که تورم سالانه بیش از ۴۶ درصد است، دارایی قطعه سازان را مستهلک می کند.

به گزارش خبر قطعه علی منتظمی مدیرعامل فولاد فام و عضو انجمن تخصصی قطعه سازان خودرو استان تهران این عده معتقدند ادامه شرایط مالی فعلی بنگاه های فعال، ممکن است طی چند ماه آینده باعث کاهش شدید تولید خودرو در کشور شده و برنامه امسال وزارت صمت در تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو محقق نشود.

یک قطعه ساز با سابقه در حوزه تولید قطعات فلزی در همین زمینه در گفت و گو با خبرقطعه گفت: یکی از اصلی ترین دلایل
گرانی خودرو و افزایش روز افزون آن عدم توجه به نقش تورم در عملیات های مالی است، چرا که در شرایط تورمی اقتصاد کشور
خودرو سازان در حین عقد قرارداد وعده پرداخت ۱۲۰ روزه را به ما می دهند ، گرچه همین دوره ۱۲۰ روزه هزینه مالی و
فرصت از دست رفته زیادی را به ما تحمیل میکند، اما همین زمان نیز رعایت نمیشود و با این حال میانگین مدت زمان پرداخت
خودروسازان بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ روز است.

این شیوه پرداخت در حالتی است که وقتی قطعه سازان به جهت دریافت ما به التفاوت قیمت عقد قرار داد و حین تولید به خودروسازان مراجعه می کنند جلسات تعدیل ۶ ماه به طول می انجامد و تا زمان پرداخت وجه تعدیل حدودا ۳۰۰ روز می شود که این موضوع نه تنها به به ضرر قطعه ساز ، بلکه به دلیل افزایش هزینه ها به ضرر مصرف کنندگان نیز هست. علاوه بر اینها قطعه ساز به دلیل نداشتن پیش بینی زمان دریافت وجه نمی تواند برنامه مناسبی را برای هزینه کرد خود من جمله خرید مواد اولیه یا نوسازی وخرید تکنولوژی های روز دنیا انجام دهد. نکته جالبی که در مورد وضعیت قطعه سازان وجود دارد این است که قطعه سازان همیشه طلبشان از بدهی شان بالاتر است و مطالبات همیشه ادامه دار هستند و هیچگاه کامل تسویه نمی شوند.

وی در مورد اینکه آیا سفارشات دریافتی انها با برنامه تولید یک ملیون و ۸۰۰هزار دستگاه خودرو تطابق دارد گفت که: میزان تولید
به رو به افزایش است اما موانعی از قبیل کاهش ظرفیت تولید ورق های سرد به یک سوم سال گذشته ، محدودیت های ثبت سفارش
بر مبنای میانگین دو سال قبل که مستقیما محدود کننده تولید است ! و مشکلات حاد تامین ارز ممکن است ورق را برگرداند.

وی در مورد راه حلهای برون رفت از شرایط فعلی گفت: امروز ما در شرایط خوبی قرار نداریم و بهترین راه حل موجود حل
بحران های سیاسی و ارتباط بهتر با جهان است، در گذشته ما با بهترین سازندگان جهان همکاری می کردیم اما امروز فقط باید دست
به دامان چینی ها باشیم چرا که بیش از ۵ سال است که هزینه استهلاک بیش از میزان سرمایه گذاری در صنعت ما بوده است و ما
در اینده ای نه چندان دور توان رقابتی خود را از دست خواهیم داد چرا که تکنولوژی دنیا هر روز با سرعت بسیار زیادی رو به
جلو حرکت می کند ولیکن ما اگر نگویم عقب می رویم که حقیقت است حداقل ثابت مانده ایم.

وی در رابطه با شرایط نیرو های انسانی اظهار داشت: به طور کل اصل مشورت در مقامات و بالادستی های ما از بین رفته است و
از بارز ترین نشانه های ان می توان به عدم همخوانی نرخ تورم با افزایش حقوق ها در دو سال اخیر اشاره کرد. ما در شرکت
خودمان برای جبران بخشی از افت شرایط معیشتی پرسنل، درصد افزایش حقوقی بیش از میزان مصوب دولت را اعمال می کنیم
ولیکن در افزایش نرخ فروش از حد مشخصی نمی توان پا را فرا تر گذاشت .

امروز که ما به دلیل تحریم ها و مشکلات ارزی از تکنولوِژی های روز عقب هستیم باید اهمیت دو چندان نیروی انسانی را به خوبی
دریابیم و انگیزه انها را در بالاترین سطح حفظ کنیم چرا که با وجود عدم پشتیبانی دولت و بانک ها و همچنین هزینه هنگفت نوسازی
صنعت می توان گفت که ارزنده ترین روش برای حفظ تولید کسب رضایت نیروی انسانی است.

وی ادامه داد:حقیقتا در سال های اخیر شعار های خوبی بیان شده و به اصطلاح دولت اقداماتی هم انجام داده اما ارزش عملیاتی انها
در حد همان کلمه به اصطلاح است چرا که موانع ثبت سفارش، تخصیص ارز، انتقال ارز، ترخیص، خروج، اخذ وام، رسیدگی های
سازمان تامین اجتماعی و ….هر روز پیچیده تر می شود و تولید سخت تر و پر هزینه تر. واقعیت ان است که اقتصاد بسته و رانتی
با هیچ دولت و بسته حمایتی ای مشکلش حل نمی شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی