چالش های جدی قطعه سازان در مدت اخیر


کد خبر : ۲۳۲۹ | تاریخ انتشار : ۲۷-۰۳-۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

صنعت قطعه سازی به عنوان کلیدی ترین عضو زنجیره خودروسازی امروزه در بحرانی ترین شرایط خود قرار دارد. در این سالها عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند که موجب تضعیف قطعه سازان شده اند و در ادامه به بررسی چالش های قطعه سازان در مدت اخیر می پردازیم.

بحران نقدینگی سدی بزرگ پیش روی قطعه سازان

به گزارش خبر قطعه، مهرداد آلان رییس هیات مدیره سیف صنعت و عضو انجمن تخصصی صنایع همگن و قطعه سازان خودرو استان تهران در خصوص چالش های قطعه سازان در مدت اخیر و عوامل تضعیف صنعت قطعه سازی گفت: این شرکت تا به امروز قطعات تولیدی خود را با نرخ سال ۱۴۰۰ به شرکت مگا موتور می فروخته و به تازگی و پس از تاخیر طولانی، الحاقیه تعدیل قیمت قطعات این شرکت مورد تایید مگا موتور قرار گرفت. به موجب این الحاقیه عقب ماندگی قیمت سیف صنعت از نرخ روز به جای دو سال به یکسال کاهش یافته و این یعنی که سیف صنعت از این پس قطعات خود را با نرخ سال ۱۴۰۱ به مگا موتور عرضه می کند.

این اقدام در شرایطی که قطعه ساز با تورم سالانه ۴۸ درصدی دست و پنجه نرم می کند و مواد اولیه و ریز قطعه های لازمه تولید خود را با نرخ روز تهیه می کند، عملا موجب از دست رفتن دارایی قطعه سازان و همچنین کاهش شدید سرمایه در گردش آنها شده است. به عبارت دیگر اگر قطعه سازی در سال گذشته با ۵۰ میلیارد سرمایه توانسته تعهدات خود نسبت به خودروساز را ایفا کند، امسال به دلیل افزایش نرخ ارز، نرخ تورم و دریافت با تاخیر مطالبات خود با این مبلغ قادر به ایفای تعهدات خود در مقابل خودروساز نیست و تقریبا نصف سرمایه در گردش و دارایی خود را از دست داده است.  به دلیل پرداخت نقدی ناکافی از سمت خودروسازان به قطعه ساز، گردش حساب و معدل حساب قطعه سازان افت پیدا کرده و به همین دلیل هیچ بانکی اکنون به قطعه سازان تسهیلات نمی دهد.

رییس هیات مدیره سیف صنعت اظهار کرد که پس از گذشت سه ماه از سال جاری خودروسازان هیچ برنامه جهت پرداخت مطالبات قطعه سازان ندارند. این شرکت ها صرفا تسهیلات مختلف از قبیل اوراق گام سه جانبه را مطرح می کنند و در همان ابتدای امر مبلغی را از حساب قطعه سازان کسر می کنند. با این هدف ظاهرا مطالبات قطعه سازان برای مدتی کاهش می یابد و قطعه ساز نیز زمان زیادی را باید درگیر نامه نگاری با بانک باشد که تا امروز هم این مورد نتیجه نداده و حال باید قطعه ساز پیگیر دریافت مبلغی باشد که از حسابش کسر شده است.

مهرداد آلان در ادامه بیان کرد که در چنین شرایطی نیاز است که خودروساز نسبت به بروزرسانی قراردادها سریعتر اقدام کند تا بلکه در چنین اقتصاد متورمی دارایی و سرمایه در گردش قطعه ساز کمتر از دست برود یا سرعت از دست رفتن آن کاهش یابد. همچنین در شرایط فعلی که سرمایه در گردش قطعه سازان کاهش یافته، این وظیفه بانک ها است که بر اساس حد اعتباری قطعه ساز نسبت به اعطای تسهیلات به قطعه سازان اقدام کنند و یا خرید دین خودروسازان از قطعه سازان را انجام دهند. اما متاسفانه هیچ گونه مساعدتی از سوی بانک ها صورت نگرفته و قطعه سازان با بحران نقدینگی مواجه هستند.

آلان رییس هیات مدیره سیف صنعت اظهار کرد که آخرین دریافتی این شرکت از مگا موتور در اسفند سال ۱۴۰۱ بوده و اکنون که موعد ۱۲۰ روزه درج شده در قرارداد این قطعه ساز با مگا موتور فرا رسیده، این شرکت کمتر از ۱۰ درصد مبلغ مطالبات ۱۲۰ روزه خود را دریافت کرده است.

 

بحران ارز چالش جدی برای قطعه سازان

قطعه سازان امروزه بسیاری از قطعات پیش نیاز تولید خود را از خارج کشور تامین می کنند. به همین منظور نیاز به ارز دارند. از اسفند سال ۱۴۰۱ تا به امروز قطعه سازان با مشکلات جدی در خصوص تامین ارز دست و پنجه نرم می کنند و عملا ارز با نرخ نیمایی یا حتی تالار دوم به آنها اختصاص پیدا نکرده است. به دلیل عدم اختصاص ارز دو خط تولید کیت کلاچ تیبا و وانت زامیاد سیف صنعت که از خطوط تولید اصلی این شرکت بوده در آستانه تعطیلی قرار گرفته که این موضوع قطعا به تیراژ تولید سایپا لطمه وارد می کند.

مهرداد آلان بیان کرد که علاوه بر نبود ارز پتروشیمی، تایید تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی زمان زیادی می برد و پس از تخصیص ارز به دلیل نبود ارز در بانک و حتی ارز تالار دوم، یک ماه مهلت بانک برای دریافت ارز به پایان می رسد و قطعه ساز مجبور است دوباره تخصیص ارز خود را تمدید کند. با توجه به قانون جدید بانک مرکزی در خصوص بلوکه شدن ۵ درصد در زمان تمدید اول، ۱۰ درصد در زمان تمدید دوم، ۱۵ درصد در زمان تمدید سوم و …، عملا میزان نقدینگی قطعه ساز در این شرایط بحرانی تولید باز هم کاهش پیدا می کند.

بسیاری از قطعه سازان که با هر تلاشی موفق به تامین ارز نشده اند و در صف طولانی تخصیص ارز قرار گرفته اند، از راه های دیگری نسبت به خرید ارز اقدام کرده اند که این موضوع سبب تهیه ارز با قیمت بالاتر با نرخ مصوب شده و هزینه های آنها را افزایش داده است.

پرداخت دیر هنگام مطالبات قطعه سازان، عدم تعدیل به موقع قیمت ها و بروزرسانی های قرارداد توسط خودروساز، عدم اعطای تسهیلات توسط بانک ها به قطعه ساز و تاخیر در تخصیص ارز سبب شده که قطعه سازان خودرو در سالهای اخیر رفته رفته ضعیف تر شوند و اکنون رضایت پرسنل قطعه سازان بسیار کاهش یافته است. این موضوع سبب شده پرسنل فعال در قطعه سازی نسبت به حضور در خودروسازی به دلیل دریافت حقوق و مزایا بیشتر تمایل نشان دهند و قطعه سازان با مشکل جدی به نام بحران نیروی کار مواجه شده اند.

قطعه سازان خودرو به عنوان عضو کلیدی و مهم زنجیره تامین خودروسازی، نقش مهمی در رشد و پیشرفت این صنعت دارند. در صورتی که با چنین رویکردی با قطعه سازان رفتار شود، نمی توان انتظار پیشرفت، رشد کیفیت و افزایش تیراژ خودروسازان را در آینده داشت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی