بیشتر شدن زیان انباشته ایران خودرو و سایپا از مجموع ارزش آنها!


کد خبر : ۲۴۰۶ | تاریخ انتشار : ۲۴-۰۴-۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

طی ۱۰ سالی که شورای رقابت قیمت خودروهای تولیدی را به صورت دستوری تعیین می کند، زیان انباشته ای در حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان (۲۰۰ همت) به ایران خودرو و سایپا تحمیل شده است. مهندس سعید مدنی که خود مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا و از جمله مدیران با سابقه صنعت خودروست، اظهار کرد که با هر ۵۰ هزار میلیارد تومان می توان یک کارخانه خودروسازی با تیراژی در حدود ۳۰۰ هزار دستگاه در سال را احداث کرد.

به گزارش خبر قطعه، بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که این زیان انباشته ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی معادل چهار میلیارد دلار از مجموع ارزش ایران خودرو و سایپا بیشتر است. این زیان علاوه بر بدهی های معوق خودروسازان به زنجیره تامین و قطعه سازان بوده که مشکلات متعددی را برای صنعت خودروسازی ایجاد کرده است.

 

 

مدنی اظهار کرد که این پول که در جیب سوداگری و واسطه گری رفته اگر در صنعت خودرو تزریق می شد می توانست طی چهار الی پنج سال یک کارخانه جدید در حد ایران خودرو و سایپا را برای ما احداث کند. منظور ما از این جمله صرفا احداث یک خودروسازی جدید نیست. بلکه در صورتی که این چهار میلیارد دلاری یا همان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته که اکنون به ایران خودرو و سایپا تحمیل شده به صنعت تزریق می شد، یقینا باعث توسعه و پیشرفت صنعت خودرو و عرضه محصولاتی جدید می شد.

طبیعیست که در چینن شرایطی نه خودروساز می تواند به برنامه های توسعه ای خود برسد و نه اینکه می تواند تعامل صحیحی با قطعه سازان و زنجیره تامین داشته باشد. به همین دلیل است که پرداخت های قطعه سازان به تاخیر افتاده و زنجیره تامین به شدت از وضعیت دستوری که دولت برای صنعت خودرو رقم زده ناراضی است.

سوال اینجاست که این ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در جیب چه کسانی رفته است؟ قیمت گذاری دستوری سبب شده که هم خودروساز و هم مشتری زیان کنند و این میان تنها سوداگران و دلالان هستند که از آب گل آلود ماهی گرفته و سود می کنند. مدنی در پایان اظهار کرد که دولت باید دست از تصدی گری در صنعت خودرو و اعمال نفوذ بردارد و صنعت خودرو را به حال خود رها کند. قطعا اگر تصدی گری و دخالت های دولت در امور خودروسازان نبود، اکنون شاهد چنین شرایط بحرانی برای خودروسازان و قطعه سازان نبودیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی