نادیده گرفته شدن ارزش افزوده صنعت قطعه سازی و خودروسازی توسط مسئولین


کد خبر : ۲۴۳۶ | تاریخ انتشار : ۰۱-۰۵-۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

صنعت خودروسازی در هر کشوری جزو افتخارات آن کشور بوده و در رده صنایع پیشران قرار می گیرد و محرک دیگر صنایع است. بدین ترتیب هر عقل سلیمی می داند که تخریب صنعت خودروی کشور به ضرر منافع ملیست. اما بسیاری از سیاسیون و کارشناسان امروزه دست به تخریب صنعت خودرو زده اند و با تصمیم های غیرکارشناسی شمشیر از رو بسته اند.

به گزارش خبر قطعه، علی چنگی مدیرعامل شرکت پژوهش صنعت مدرن و عضو انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران بیان کرد که صنعت خودروسازی ارزش افزوده بسیار زیادی برای اقتصاد کشور دارد و به هیچ عنوان نمی توان آن را نادیده گرفت. به لطف حضور قطعه سازان توانمند در ایران، حتی امروزه در شرایط تحریم نیز صادرات قطعات به کشورهای مختلف دنیا قطع نشده و این موضوع سبب ارز آوری برای اقتصاد کشور می شود.

مدیرعامل پژوهش صنعت مدرن در خصوص توان و ظرفیت قطعه سازی خودرو در ایران با ذکر خاطره ای جالب پاسخ ما را داد و گفت: سالها قبل در زمانی که پژو با ایران خودرو و قطعه سازان در ارتباط بود، چراغ پژو در ایران با استاندارد Valeo در شرکت پژوهش صنعت مدرن تولید می شد. پژو از طریق ساپکو تعداد زیادی چراغ از شرکت مدرن برای استفاده در زنجیره تامین بین المللی و خطوط تولید خود خریداری کرد و این چراغ ها از ایران به زنجیره تامین جهانی پژو صادر شد. مدتی بعد ایساکو به پژو سفارش چراغ داد و در بین چراغ های ارسالی، چراغ های تولیدی پژوهش صنعت مدرن نیز دیده می شد.

علی چنگی اظهار کرد چراغ تنها یک نمونه از صدها قطعه صادراتی به خارج کشور بود و آن زمان بود که متوجه شدیم می توانیم در صنعت خودروسازی ارزش افزوده داشته باشیم. وی تولید چراغ را تنها بخشی از زنجیره خودروسازی دانست و اظهار کرد که تنها در کارخانه پژوهش صنعت مدرن در سال جاری قرار است که تعداد ۷ میلیون چراغ خودرو تولید شود که ارزشی بالغ بر ۱۲۰ میلیون دلار دارند.

مدیرعامل شرکت پژوهش صنعت مدرن به تعداد بالاش اشتغال زایی در صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت تنها در کارخانه مدرن ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و بین چهار الی پنج هزار نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت می کنند. وی با اشاره به کمبود قطعات یدکی در دهه های پیشین و سختی های تعمیر خودرو بیان کرد که فعالین صنعت خودرو و قطعه سازی با هدف برطرف کردن همین کمبودها وارد این حوزه شده اند.

اما متاسفانه مسئولین دولتی متوجه این موضوع نبوده و صدا و سیما هم با صحبت های پوپولیستی بر طبل ناهنجاری می کوبد. امروزه شرایط به صورتی شده هرفردی بخواهد اسم و رسمی پیدا کند و شناس شود، با انتقاد از صنعت خودرو و صحبت های پوپولیستی محبوب می شود. این صحبت های هیجانی صرفا با هدف جذب مخاطب بوده و با موج سواری روی افکار عمومی محقق می شود. اما متاسفانه افکار عمومی جامعه با چنین صحبت های غیر کارشناسی منحرف می شود.

 

واردات خودروی دست دوم تجربه ای تلخ تکراری

علی چنگی در خصوص واردات خودروی دست دوم بیان کرد که چنین تجربه تلخی را در بین سالهای ۷۰ تا ۷۵ هم داشته ایم. پیش از واردات خودروهای دست دوم، بانک های اروپایی آرزو داشتند که اعتبار اسنادی و LC نزدیک به بانک های ایرانی داشته باشند. این تازه در شرایطی بود که ایران تازه جنگ هشت ساله با عراق را به پایان رسانده بود. اما از سال ۱۳۷۴ به بعد LC بانک های ایرانی دیگر هیچ ارزشی نداشت. حال قصد داریم بار دیگر چنین خطایی را تکرار کنیم.

مدیرعامل پژوهش صنعت مدرن اظهار کرد که مسئولین قطعا دلسوز کشور هستند، اما به حدی دچار روزمرگی شده اند که تصمیم درستی برای اداره کشور نمی گیرند. چنگی با اشاره به سرمایه های عظیمی که در صنعت خودروسازی وجود دارد بیان کرد شرکت ایدم که سالها قبل توسط آلمانی و مرسدس بنز برای تولید قوای محرکه خودروهای تجاری بنز در ایران تاسیس شد، به گفته خود آلمانی از کارخانه مرسدس بنز در آن زمان که برای تولید قوای محرکه خودروهای تجاری بود تکنولوژی بالاتری داشت. چراکه بنز کارخانه ایدم را با تکنولوژی روز آن زمان تجهیز کرده بود و هنوز کارخانه خود را بروزرسانی نکرده است. باید دید که چه شد که از این ظرفیت های ایجاد شده در صنعت به خوبی استفاده نشد و صنعت خودرو طی سالها فعالیت و سابقه صرفا درجا زده است؟

چنگی اشاره کرد تمام کشورهای دنیا به صنعت خودروسازی خود افتخار می کنند. بنز، ب ام و و آئودی نماد آلمان و اقتصاد آلمان هستند. تویوتا، نیسان و هوندا و مزدا نماد صنعت ژاپن هستند و جنرال موتورز و فورد و داج نماد صنعت در آمریکا هستند. صنعت خودرو ویترین اقتصادی یک کشور بوده و قطعا هریک از این کشورهای نامبرده بدون صنعت خودرو قطعا اقتصاد پویایی نخواهند داشت. اما در ایران رویکرد برعکس بوده و به جای تسهیل امور برای صنعت و افتخار به آن، با افتخار قصد تعطیل کردن صنعت خودروسازی را دارند. افرادی که با هدف یا از روی عدم آگاهی دست به تخریب صنعت خودروسازی می زنند، یقینا از ظرفیت های موجود در قطعه سازان کشور آگاه نیستند. اگر صنعت خودرو ضعف دارد، مقصر قطعه سازان نیستند. قطعه سازان آن چیزی را تولید می کنند که خودروساز از آنها طلب می کند. اگر هم خودروساز در این سالها پیشرفت نکرده اند و از ظرفیت های موجود به درستی استفاده نکرده اند، به دلیل مدیریت غلط بخش دولتی بوده و تصدی گری دولت در این صنعت بوده، چراکه بخش خصوصی دقیقا برخلاف بخش دولتی در این سالها به سرعت پیشرفت کرده است.

چنگی در پایان بیان کرد که این صحبت ها به هیچ عنوان ادعایی بر بدون ایراد بدون صنعت خودرو نیست. قطعا که قطعه سازان و خودروسازان ایراد دارند و این ایرادها به صورت سلسله وار به یکدیگر متصل شده اند. یقینا صنعت خودروسازی ایران اکنون ضعف دارد، اما مقصر آن قطعه ساز و خودروساز نیست. بلکه مدیریت دولتی و سنگ اندازی های نهادهای دولتی برای صنعت در این سالها بوده که همگی ناشی از تصمیم های غیر کارشناسی بوده اند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی