عرضه قطعات خودرو در بورس حلقه مفقوده است
کد خبر : ۱۹۸۵ | تاریخ انتشار : ۰۹-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵ | مدت مطالعه: |

علی یکه فلاح رئیس هیات مدیره شرکت چکاد صنعت فلاح می گوید: حجم مطالبات معوق قطعه سازان از خودورسازان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است. علاوه بر مطالبات، تاخیر در اصلاح قراردادها هم چالش بزرگ صنعت قطعه سازی است.
علی یکه فلاح رئیس هیات مدیره شرکت چکادصنعت فلاح می گوید: حجم مطالبات معوق قطعه سازان از خودورسازان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است. علاوه بر مطالبات، تاخیر در اصلاح قراردادها هم چالش بزرگ صنعت قطعه سازی است.
علی یکه فلاح افزود: به نظر می رسد این وضعیت برای خودروسازان به نوعی تامین مالی تبدیل شده است. اگر این پول را از بانک بگیرند، سودی که باید به بانک بدهند از کارمزدی که به ما میدهند بیشتر است؛ یعنی در اصل قطعه ساز دارد استثمار میشود.
این فعال صنعت قطعه سازی تاکید کرد: اگر مواد اولیه در بورس عرضه می شود و خودرو هم به بورس راه پیدا کرده، قطعهسازی و قیمت گذاری آن هم می تواند وارد بورس شود. این راهی است که می تواند به اقتصاد قطعه سازی رونق دوباره ای بدهد و همه در صنعت، به امنیت و آرامش برسند.
او تصمیم گیری جزیره ای مسئولان و نهادهای ذیربط را یکی از موانع مهم تحقق اهداف صنعت خودرو عنوان کرد و افزود: به جای آن که ظرفیت ها و توانمندی های صنعت خودرو گرد هم جمع شوند و اجازه بدهیم یک بخش خصوصی واقعی راه بیفتد، مدام مُسکن مقطعی به صنعت تجویز می کنیم. سیاست گذاری جزیره ای، افق دید کوتاه مدت مدیران و مداخله دولت، در کنار تحریم ها و کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش قطعه ساز سبب شده صنعت قطعه سازی به جای ارتقای کیفیت و توسعه، تنها به فکر بقا باشد.
رئیس هیات مدیره تعاونی تامین نیاز قطعه سازان کشور راه برونرفت از وضعیت کنونی را خصوصی سازی واقعی صنعت خودور دانست و گفت: اگر خواهان رونق صنعت قطعه سازی هستیم، خودروساز باید کاملا از قطعهسازی خارج شود. باید تلاشش را روی تولید خودرویش بگذارد؛ قطعهسازی را به اهلش بسپارد و خصوصیسازی، واقعی شود. ضمن آن که دنبال استثمار قطعه ساز نباشد. این حجم مطالبات، میتواند هر صنعتی را زمین گیر کند.