تاثیر اصلاح قیمت کارخانه ای خودرو بر بازار


کد خبر : ۲۱۵۵ | تاریخ انتشار : ۱۶-۰۱-۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

جلسه شورای رقابت برای اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو امروز برگزار شد و درصد افزایش قیمت‌ها امشب به وزارت صمت ابلاغ خواهد شد. آخرین بار آذر سال ۱۴۰۰ شورای رقابت قیمت تولیدات خودروسازان را تغییر داد و از آن زمان تا به الان افزایش قیمت رسمی رخ نداده است.

به گزارش خبرقطعه به نقل از اقتصاد انلاین، در همین زمینه میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت‌گذاری خودرو زمانی درست است که یک روال پیش‌بینی پذیری برای همه از جمله تولیدکننده، خریدار و سایر افراد مرتبط با بازار وجود داشته باشد و مشخص باشد که قیمت‌گذاری طی چه فرآیندی صورت می‌گیرد و تا چه زمانی ادامه می‌یابد. این‌طور نباشد که پشت درهای بسته بنشینیم و براساس معیارهایی که اصلا شفاف نیست یک عددی را اعلام کنیم. این چنین تصمیمی هیچ تغییر مثبت و پایداری را در بازار رقم نمی‌زند، چون معلوم نیست که چند صباح دیگر چه اتفاقی رخ دهد.

بیگی ادامه داد: اما اصلاح قیمت حتما می‌تواند اتفاق مثبتی باشد، به دلیل این که قریب به یک سال و نیم است که قیمت‌ها به روز نشده، در حالی که هزینه‌های تولید و دستمزد نیروی کار افزایش پیدا کرده و نرخ دلار رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی داشته است. به نظر می‌رسد در واکنش به افزایش قیمت کارخانه، قیمت‌ها در بازار کمی افزایش پیدا کند، وقتی قیمت کارخانه‌ای خودرو بالا می‌رود و مشخص نیست که این تغییر قیمت چگونه رخ می‌دهد، نااطمینانی میان مردم بالا می‌رود و بازار دچار شوک می‌شود.

وی افزود: یک زمانی روال پیش‌بینی پذیر است مثل بورس کالا که این ویژگی را داشت، اما با وضعیتی که در مدل فعلی شورای رقابت با آن مواجه هستیم، شفاف نیست و نمی‌دانیم چقدر از دستورالعمل قبلی‌شان اجرا شود. شورای رقابت عموما به قیمت‌ها به صورت پس‌نگر نگاه می‌کند. یک سال و نیم است که افزایش قیمت‌ها رخ داده و تولیدکننده با هزینه‌های جدید تولید و به قیمت قدیم فروخته است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: مشخص نیست که اصلاح قیمت‌ها توسط شورای رقابت ادامه خواهد داشت یا نه، اگر طی سال جاری افزایش قیمتی در نرخ ارز داشته باشیم، دیدیم که در فروردین ماه با وجود تعطیلی بازار این اتفاق رخ داد، این رشد نرخ ارز که به افزایش قیمت مواد اولیه منجر می‌شود دیگر در نرخی که خودروساز محصول‌اش را می‌فروشد دیده نمی‌شود، چرا که قیمت‌ها پس‌نگر تعیین می‌شود و به ضرر تولیدکننده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

صنعت قطعه‌سازی نیازمند اصلاحات فوری برای جلوگیری از رکود بیشتر
چهارمین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اخبار صنعت خودروسازی
اخبار روز خودورسازی
اخبار روز خودروسازی
اخبار روز صنعت خودروسازی
“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست