تبعیض در تخصیص ارز بین زنجیره خودروسازی و واردکنندگان خودرو


کد خبر : ۲۳۶۰ | تاریخ انتشار : ۰۵-۰۴-۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

علی رغم اینکه بسیاری تصور می کنند زنجیره خودروسازی با واردات خودرو اعم از صفر و کارکرده مخالف است، باید ذکر کنیم که خودروسازان و قطعه سازان داخلی مخالفتی با واردات خودرو ندارند. اما رفتار سلیقه ای با زنجیره خودروسازی و وارد کنندگان و همچنین تبعیض گذاری بین این دو سبب گلایه های متعدد زنجیره خودروسازی شده است.

به گزارش خبر قطعه، مساله واردات خودرو از جمله خودروهای دست دوم در حالی در کشور پیگیری می شود که مدت هاست تخصیص ارز به زنجیره خودروسازی صورت نگرفته است. جدا از اینکه قطعه سازان مدت هاست در زمینه تخصیص ارز برای نوسازی خطوط تولید و دستگاه های خود مشکل داشته اند، در ماه های اخیر با بحران تخصیص ارز حتی برای خرید مواد اولیه و ریز قطعه ها از خارج کشور نیز رو به رو شده اند.

این موضوع یک سوال اصلی در ذهن همه ما ایجاد کرده که اگر ارز در کشور کم است، پس چگونه قرار است خودروهای دست دوم و صفر کیلومتر را وارد کشور کنیم و به شرکت های واردکننده خودرو ارز اختصاص می دهیم؟ اگر ارز نیست پس چرا مساله واردات خودروهای دست دوم را مطرح می کنیم؟

بدیهیست که در شرایط مساوی و برابر باید خودروسازان داخلی با شرکت های واردکننده رقابت کنند. اما اکنون شرایط به نحوی رقم خورده که زنجیره خودروسازی در موضع ضعف قرار دارد و تمام حواس ها صرفا به سمت واردکنندگان جلب شده و تمام امتیازات برای آنهاست. این در حالیست که بدیهی ترین موضوع در اقتصاد حمایت از تولید داخل و البته فراهم کردن شرایط مساوی و برابر برای رقابت و جلوگیری از انحصار است.

بخش اعظمی از کیفیت خودرو به قطعه سازی مربوط است. قطعه سازان مدت هاست اعلام کرده اند که خطوط تولید و دستگاه های آنها قدیمی شده و نگهداری آنها هزینه زیادی را به شرکت ها تحمیل می کند. ضمن اینکه برای افزایش کیفیت قطعات تولیدی و همچنین فراهم کردن زمینه برای توسعه محصولاتی جدید و مدرنتر، این نیاز وجود دارد که دستگاه های جدیدی را از خارج کشور خریداری کنند. اما همواره به بن بست کمبود ارز برخورد کرده اند و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی صورت نگرفته است. در این شرایط هم مقصر کیفیت پایین خودروهای تولید داخل را قطعه سازی می دانند که با وجود تلاش های پی در پی برای خرید و واردات ماشین آلات و دستگاه های مدرن، به بن بست تخصیص ارز رسیده است.

قطعه سازان بارها اظهار کرده اند که نه تنها مخالف واردات خودرو نیستند، بلکه معتقد هستند که اگر در سالهای گذشته به جای اینکه جلوی واردات خودرو گرفته شود، سالانه چند ده هزار خودرو به کشور وارد می شد و البته سرکوب قیمت خودروهای تولید داخل نیز وجود نداشت، اکنون شرایط صنعت و بازار خودرو به شکل بحرانی امروز نبود.

البته قطعه سازان پیشتر هم اعلام کرده بودند که اگر کشور با مشکل کمبود ارز مواجه است، این شرکت ها می توانند ارز مورد نیاز خود برای واردات را از محل دیگری تامین کنند. اما گمرک ایران اجازه ورود کالا با ارز بدون منشا و ارزی که منبع آن مشخص نباشد را نمی دهد. این موضوع هم یک موضوع چالش برانگیز برای زنجیره خودروسازی شده و این در حالیست که مساعدت هایی در همین زمینه با شرکت های واردکننده خودرو شده است. آیا در افرادی در واردات خودرو ذی نفع هستند که زیر سبیلی این موارد برای آن ها حل و فصل شده است؟

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی